Програма «Шкільний автобус»: проблеми і виклики

Організація   регулярного  безоплатного   перевезення   учнів   до   місць    навчання   і   додому   є    складовою   частиною   забезпечення    реалізації     прав   громадян   на   здобуття    загальної   середньої   освіти.    Статтею   14    Закону   України   «Про   освіту»,  статтею   21    Закону   України   «Про   повну загальну    середню   освіту»,  статтею   32  Закону   України   «Про   місцеве   самоврядування  в    Україні» та  постановою  Кабінету  Міністрів  України  № 614  від  09.06.2011  року  передбачено    забезпечення   у    сільській    місцевості    регулярного    безоплатного    підвезення   учнів    та   педагогічних    працівників.

Міністерством охорони здоров’я України розроблено новий Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти,  який  набув чинності 1 січня 2021 року. Згідно регламенту  підвезенням до школи забезпечуються учні, які проживають від закладу освіти на відстані понад 2 км (раніше  –  понад 3 км). Підвезення організовується з попередньо визначеними зупинками,  а відстань від місця проживання учнів до місця збору на зупинці не повинна перевищувати 500 м.

Зважаючи на важливість підвезення учнів та педагогічних працівників сільської місцевості, що проживають за межею пішохідної доступності до навчальних закладів, до місця навчання (роботи) і додому в рамках реалізації державної програми «Шкільний  автобус» загальноосвітні школи  отримували спеціалізований транспорт. Однак, в результаті змін адміністративного устрою та процесу децентралізації  залишається не вирішеним питання  передавання   шкільних автобусів  у  територіальні громади.  Балансоутримувачами  шкільних автобусів були відділи освіти районних державних адміністрацій,  що  ліквідовуються у  зв’язку із переходом  функцій у територіальні громади,  до яких передано повноваження засновників загальноосвітніх шкіл та  і безоплатно передано у власність закріплене за ними майно (основні засоби, фонди та матеріальні цінності). Однак, шкільні  автобуси   залишились  у власності держави  і на цей час не передбачено  механізму  вирішення  питання. Органи  виконавчої влади на місцях керуються постановами  Кабінету міністрів України  № 483 від 03.06.2020  «Деякі питання оренди державного та комунального майна», № 786 від 4 жовтня 1995 р. «Про Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу», відповідно до  яких органи місцевого самоврядування будуть зобов’язані  сплачувати  плату за  оренду  шкільних автобусів  державі. Разом із тим,  згідно  ст.. 142 Конституції України «витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою».          В результаті, не вирішення проблеми передачі рухомого майна (транспорту) громадам на етапі завершення адміністративної реформи та децентралізації не дає змоги забезпечувати підвезення  здобувачів освіти, зокрема у Рожнятівській територіальній громаді. А це суперечить   гарантії держави щодо створення доступності до закладів освіти, умов для безпеки дітей, збереженню їх здоров’я, ефективному використанню бюджетних коштів.

Враховуючи важливість та соціальну значущість проблеми громадськість, а саме батьки  і здобувачі закладів освіти та депутати селищної ради звертаються до Івано-Франківської  обласної державної адміністрації та Кабінету Міністрів України невідкладно забезпечити її вирішення  та  передати спеціалізований шкільний автотранспорт у  власність  територіальних громад для забезпечення    прав   громадян, гарантованих Конституцією України.

administrator
administrator
Статті: 1121